Waarom wachten geen optie is

Waarom wachten geen optie is – Hoe je een effectief dashboard voor de Omgevingswet & Wkb inricht

De Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) brengt ingrijpende veranderingen met zich mee. Wat ik merk en hoor is dat sommige gemeenten zich terughoudend opstellen om te starten met een dashboard, omdat ze vinden dat de basis nog niet op orde is. Maar is wachten echt de beste strategie?

Van Uitstel Komt Afstel
Het op orde brengen van de basis is natuurlijk essentieel, maar het perfecte moment om te starten bestaat niet. De Omgevingswet en Wkb vereisen een dynamische aanpak, waarbij voortdurende aanpassing en verbetering deel uitmaken van het proces. Een dashboard kan juist een cruciale rol spelen in het vormgeven van deze flexibele aanpak. Het geeft inzicht in de actuele stand van zaken en helpt bij het sturen op de essentiële aspecten van deze nieuwe wetgevingen.

Stapsgewijze Aanpak
In mijn aanpak, richten we ons op een stapsgewijze ontwikkeling van een dashboard binnen de kaders van de Omgevingswet & Wkb. We beginnen met het definiëren van de kernpunten waarop we willen sturen:

  1. Vastgestelde Kaders: Zoals de Omgevingsvisie, het Coalitieakkoord, Programmabegroting, Ambitiedocument “Wonen” en diverse beleidsplannen.
  2. KPI’s en Stuurinformatie: Parameters verdeeld over thema’s zoals Wonen & Energietransitie, Duurzaamheid & Milieu, en Toezicht & Handhaving, Bedrijfsvoering & Financiën.
  3. Frequentie van Updates: Van jaarlijks tot real-time, afhankelijk van de noodzaak van de informatie.
  4. Zichtbaarheid en Reporting: Besluiten waar de stuurinformatie zichtbaar zal zijn, of dit nu op een dashboard, in rapportages of op factsheets is.

Eigenaarschap en Verantwoordelijkheid
Cruciaal in de implementatie van het dashboard is het benoemen van eigenaarschap voor elk KPI. Wie is verantwoordelijk voor welke data? Dit creëert duidelijkheid en verhoogt de betrokkenheid bij de continuïteit en kwaliteit van de gegevensverzameling.

Focus op Verbetering
Het gebruik van een dashboard faciliteert een cultuur van continue verbetering. Het stelt ons in staat om snel te reageren op veranderingen en bij te sturen waar nodig. Dit is vooral belangrijk in een tijd waarin gemeenten zich moeten aanpassen aan zowel nieuwe regelgevingen als aan de verwachtingen van burgers.

Conclusie
Het uitstellen van de implementatie van een dashboard in afwachting van een ‘perfecte basis’ mist de essentie van adaptief management dat nodig is onder de nieuwe wetgeving. Een dashboard is geen eindproduct maar een hulpmiddel dat evolueert en verbetert samen met de organisatie. Het stelt gemeenten in staat proactief te handelen, in plaats van reactief te reageren.
Het is tijd om te handelen, niet om te wachten. Laten we de inrichting van onze dashboards voortvarend oppakken en zorgen dat we klaar zijn om de kansen die de Omgevingswet & Wkb bieden, volledig te benutten.